Isabella Cabral – aktuell på Ålands konstmuseum

Mina teman är simpla. Objekten är triviala saker vi ser i vardagen. Jag försöker avbilda dessa så som de är och jag observerar dem med förstoringsglas som de är just i det ögonblicket.

I och med att objekten är väldigt detaljerade, föredrar jag att bakgrunden är neutral, för att inte skapa konflikt mellan föremålet och bakgrunden. Och jag väljer färgerna så att objekten ska stå ut från bakgrunden.

Å andra sidan blir min teknik komplexare för varje dag som går. Jag använder transparenta oljefärger som jag applicerar lager på lager. Färgerna är för det mesta jordnära: iron oxyds, ocres, Sienas, green earths, etc.

Viktiga komponenter i min teknik är tid och tålamod.

Isabella Cabrals följande utställning:

3.2 – 4.3 2012, Ålands Konstmuseum

Länkar till artiklar om utställningen:

Leave a Reply

