Veckans konstnär Viikon taiteilija

30. Magdalena Åberg, Helsingfors

Jag är en bildkonstnär som främst målar, i olja, just nu intresserad av motiv med uppstoppade djur.

Jag har på sätt och vis i efterhand märkt att mitt måleri just nu tar ett visst avstamp i Magnus von Wrights vanitas-motiv; Nötskrika som klockdyna från 1867 (olja på duk 41 x 32 cm). Där den tycks handla om förgänglighet på ett torrt och kanske manligt konstaterande, lite kyligt sätt, är jag i mitt måleri inne på liv, tycker jag, fast jag också målar döda djur. Mina djur är i en process, de byggs upp på nytt av bomull och nål och tråd, och av min egen pensel.

Läs mer: http://konstrundan.fi/sv/karta/helsingfors/view-59839-1137

kra_1137_3_l  kra_1137_4_l  kra_1137_5_l

30. Magdalena Åberg, Helsinki

Magdalena Åberg on pääasiassa maalari. Juuri nyt eläinmuseot kiinnostavat aiheina hänelle.

Åberg kohtaa Magnus von Wrightin maalauksen Närhi kellotyynynä (1867, öljy kankaalle 41×32 cm) ja yllättyy samaistumisen tunteesta. Hän on viime aikoina aiheissaan keskittynyt närhiin ja oraviin. Eläimet ovat taksidermistin pöydällä, avattuina ja leikattuina. Åbergille von Wrightin närhi kertoo katoavaisuudesta kauniilla, mutta kuivahkon viileällä tavalla. Åberg kuvaa elämää ja elämän sykliä, vaikkakin kuolleiden eläinten kautta.

Lue lisää: http://konstrundan.fi/fi/kartta/helsinki/view-59900-1137

Leave a Reply

